Sunday 2 September 2012

Hari Rayaku 1 2 3

                                                           Assalamualaikum..

                                                             Helo suma...

                                                SELAMAT HARI RAYA..

Dah nak masuk 3 minggu kita sambut hari raya..amacam raya korang?ada best ke raya tahun ni..Well,raya tahun ni bagi saya dari raya pertama sampai raya ketiga je yang best tapi bila masuk raya seterusnya dah tak best.Tu pun dok kat kampung layan cerita kat tv je lah yang best pun..

Oh ya..saya dan famili dah lama sampai ke kampung 3 hari sebelum raya lagi.Jadi,perjalanan dari Selangor ke Kedah (kampung sebelah mak)mengambil masa kurang dari 8 jam (waktu pagi) kebiasaannya sebab jalan raya ke lebuh raya amat laa lengang dan tak banyak kereta yang lalu.Yelah..orang masih bekerja jadi nak balik pun hari Jumaat je yang boleh.tul tak?


kampung belah mak(edit)


Ni dia sekerat diari dari raya pertama sampai raya ketiga..

               Raya Pertama
  • Dah bangun tu pi laa mandi sat gi nak gi masjid untuk solat sunat Aidilfitri berjemaah.Tak kan nak kena bising ngan ayah kot,kan..hehe..tak ada lah.saje je.
  • Pakai baju kurung cantik dan bersiap-siap nak ke masjid.
  • Tapi, huh..sebelum tu berayalah dengan famili 1 rumah.Salam dan minta ampun kat mak,ayah,tok, dan mak long..ok selesai..
  • Berjalan kaki ke masjid dokek aje dengan mak,mak long,2 adikku perempuan dan 2 sepupu perempuan kiranya kaum perempuanlaa yang pi.Ayah,adikku yang lelaki dan sepupu gi masjid tempat lain pula..Tok tak ikut sebab tak larat nak berjalan jadi wat kat umah je lah.
  • Balik dari masjid terus ke kubur arwah paksu iaitu adik kepada makku. 2 sepupu perempuan tu adalah anak arwah paksu.Mak yang amik dorang dari Langgar ke kampung sebab nak bawa dorang melawat kubur arwah ayah dorang.Sedih sangat masa tu pada masa dorang ke kubur arwah ayah dorang,kakaknya menangis teresak-esak..tak pernah dia begitu.Rupanya ada benda yang dia nampak pada masa tu.
  • Masa ni perut memang perlu diisi ditambah dengan rendang dan ketupat.Perghh..Selera betul..
  • ok..time to beraya rumah sedara belah ayah pula..rumah maklong(kak ayah) dan seterusnya..tak lupa pula ziarah kubur arwah tok dan tok wan(parent ayah)
  • Dah selesai melawat,duit raya pun dah dapat..so..kita balik laa..dah petang sangat kot.
  • Malam pula layan citer Vanila Coklat Raya.
best taw!!
                                
                Raya Kedua
  • Hantar 2 sepupu perempuan ke Langgar sambil beraya sebanyak 3 buah rumah sedara belah mak.
  • Dah balik,sedara pula mai beraya..ok..tu je..
           
               Raya Ketiga
  • Tak banyak cerita hari tu..yang tau hari tu kami pegi ke kenduri aqiqah dan tahlil sekali kat rumah sedara sebelah mak kat Pendang.Dah sampai pa lagi kalu bukan makan-makan dan sembang.Tipu tak sembang pun.^.^!!..tu je lah yang best pun..:))
        Apa-apa pun yang best sekali adalah dapat beraya bersama-sama keluarga,makan kuih raya dan DUIT RAYA..dah tuo pun dapat duit raya juga..hehehe..tapi tak sebanyak adik2 saya..jeles i..

                 Cerita panjang padahal dah lepas..alahaii.ok.. 
                                               Wassalam...:)


2 comments:

  1. macam best je rumah kampung. rindu rumah arwah tok aku.lani da kene jual.tiap kali balik, ternampak rumah tu, teringat memori dulu2. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa..dah kene jual ke..rumah y tu rumah tok kita tp sbenarnya da lg rumah milik monyang kita tp bukan milik tok kita.

      Delete