Sunday 16 September 2012

MeRoRi Ayaq Nyoq

Assalamualaikumm...

helo,kawan2..:)



Fuhhh....sedapnya minum air kelapa muda..haha..padahal minumnya semalam punya semalam..

   Imbas kembali zaman kanak-kanak..

        Masa balik kampung kat Kepala Batas,Kedah belah ayah kita,mesti akan jumpa tok dan tok wan.Seronok dapat balik kampung time tu.Dan bila balik kampung je..

    Tok wan :  Farahin,nak ayaq nyoq tak? (bahasa Kedah bagi air kelapa)
    Aku        :  Nak,tok wan. *dengan rasa seronok sangat*  :)
    Tok wan :  Nanti tok wan petik buah kelapa nah..Boleh amik isi dia sekali.
    Aku        :  :) ok...tok wan. muka sangat gembira*

  Tok wan terus pegi amik beberapa biji buah kelapa kat pokok kelapa.Sebenarnya.pokok kelapa tu dekat je kat depan rumah tok wan kita..Bukan jauh pun..hehe...lepastu..

Tok wan terus bawa buah kelapa tu ke belakang rumah sekali dengan bekas air ikutlah besar mana asal buleh isi air kelapa dan isinya..Fuhh!!!..sedapnya..

Tok wan belah atas kelapa tu pastu tuang airnya ke dalam bekasnya.Barulah belah tengah kelapa untuk amik isinya..Masa ni lah yang suka gegiler tau sebab dapat tolong tok wan amik isinya pakai sudu.Tok wan bagi kita buat.Korek2 isinya dan buh dlm bekas sampai tak da rupa isi dah..haha..Bestkan.
Lepas tu...mai2 laa jemput minum dan makan.Bukan kita sorang yang keje perabihkan air kelapa tu..Kira 1 rumah daa...hehe..

  Tapi....

Sekarang ni,tok wan dan tok dah meninggal dunia pada tahun 2009.Waktu tu,kita nak masuk UiTM dan sedang amik final exam pada 1 sem tu.Memang sedih masa tu dan laaaa nii bila teringatkan zaman kecik-kecik dulu,terasa sayu dan sebak di dada.Terutamanya kisah buah kelapa..Walaupun kami rapat tak rapat tapi bila da keluarga yang tiada silih berganti memang kita akan terasa sesuatu.Missing something..;)   memorable..

 Kiranya zaman dolu2 memang dapat rasa keenakan air kelapa yang asli tau daripada pokok kelapa.Betul2 boleh hilangkan dahaga time panas dan bila time demaamm.Bila demam je,ayah sepantas kilat pi cari buah nyoq asli (beli laa) nak bagi hilang panas.Sepantas kilat tuu..hehe..

Dulu minum air kelapa mesti sedap,segar dan asli walaupun beli kat pasar malam tapi laa nii laa adoi..macam air gula banyak2 campur ngan air kelapa tak manis asli..Entah lah..mungkin tempat kita beli tu kot yang lainnya..OKlaa.. adat berniaga,kan..:0


Miss Bunny berbicara.;p
 Ni la kisah aku dan air kelapa tapi dalam mind set aje mesti ingat air kepala..hahaha…gelak besar laa ko.Nak beli air kelapa pun kena cakap slow2..takut tersasul..
            Dah selesai..:)


Info tambahan:kami panggil tok =nenek  dan tok wan=atok
                                
                                                       Wassalam...

    

2 comments:

  1. aku x suke ayaq nyoq. kalau balik kampung depa pakat dok minum ayaq nyoq aku sorang x masuk group.haha.

    pernah minum ayaq nira. hat ni pon x kurang popularnya kat utara. Tapi ayaq nira lagi berkali ganda x sedap :P

    ReplyDelete
  2. hehe..x suka ye..:)
    ayaq nira kita pun biasa minum..:o

    ReplyDelete